تاریخ امروزپنج شنبه , ۱ اسفند ۱۳۹۸

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

این روزها استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی همه ما شده است. مردم در مواجه با موارد مختلفی مانند مدیریت زمان، منابع مالی، مشکلات سلامتی، کیفیت هوا، ترافیک، مشکلات خانوادگی و …. ممکن است دچار استرس شوند. طی یک تحقیق جهانی مشخص شده است که حدود ۷۰ درصد از مردم در طول روز به انواعی از استرس دچار می‌شوند و این استرس مانع لذت بردن از زندگی‌شان می‌شود. استرس تاثیر زیادی بر سلامتی افراد می گذارد. در این مطلب یاد میگیریم که چگونه استرس خود را مدیریت کنیم.

همه ما در معرض استرس و اضطراب قرار داریم، اما رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی دیگر با توجه به نوع شغل، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، مسئولیت در برابر سلامت مسافران، ساعت کار طولانی و… بیشتر در معرض استرس قرار دارند. استرس نشانه‌های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم :

  • خستگی
  • سردرد
  • عدم تمرکز
  • تغییرات وزن زیاد
  • مشکلات معده
  • افزایش ضربان قلب و یا تپش قلب
  • تغییر در فشار خون
  • کم خوابی یا پرخوابی
  • ……

این موارد شاید در مدت زمان کوتاه خیلی قابل توجه نباشند اما در طولانی مدت اثر جدی بر سلامت جسمی و روانی ما می گذارند. اما با اقدامات هر چند کوچک می توانیم استرس را مدیریت کرده و عواقب آن را کاهش دهیم. در صورتی که استرس شما شدید و غیر قابل کنترل باشد حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

برخی از روش های مدریت استرس به شرح زیر می باشد:

۱- برنامه ریزی کنید.

با داشتن یک برنامه ریزی منظم، به میزان زیادی استرس خود را کاهش دهید. برنامه‌ریزی و هدفمندی شما را کم‌تر در معرض استرس قرار می‌دهد و با آماده کردن مقدمات کار‌ها از قبل در وقت خود نیز صرفه جویی می کنید و مدت زمان مفید بیشتری در طول روز خواهید داشت.

۲- تغذیه مناسب داشته باشد.

به میزان کافی پروتئین، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. از مصرف غذای چرب، شور و فرآوری شده تا حد امکان پرهیز کنید. تغذیه نادرست ممکن است علام استرس را افزایش دهد.

۳- از مصرف بیش از حد کافئین و شکر پرهیز کنید.

کافئین یکی از عوامل تشدید کننده استرس می‌باشد. مصرف بیش از حد چای سیاه، سبز و قهوه، نوشابه‌های انرژی زا و مواد قندی می تواند موجب استرس، اضطراب، بیقراری و پریشانی، اختلال در خواب یا سر گیجه شود.

۴- نفس عمیق بکشید.

درمواجه با اتفاقات استرس زا سعی کنید خود را به مکان آرامی برسانید و چند نفس عمیق بکشید. بعد از چند لحظه متوجه این می‌شوید که استرس شما کاهش پیدا کرده و احساس بهتری خواهید داشت.

۵- در معرض عوامل استرس زا نباشید.

سعی کنید تا حد امکان خود را درمعرض عوامل استرس زا قرار ندهید. تماشا و گوش دادن مکرر به اخبار ناگوار، سفرهای غیر ضروری درون و بیرون شهری در زمان های پر ترافیک، بحث های تکراری و بی نتیجه و … همگی از عوامل استرس زا هستند. با دوری کردن از این عوامل می توانیم درکاهش استرس به خودمان کمک کنیم.

۶- تفریح کنید.

برای کاهش استرس خود حتما مدت زمانی در هفته را به تفریح مورد علاقه و استراحت اختصاص دهید. این کار به آرامش درونی شما کمک کرده و باعث شادابی شما می‌گردد. فعالیت‌هایی که خارج از محیط خانه انجام می‌شوند مانند کوهنوردی، طبیعت‌گردی، پیکنیک و ورزش در محیط باز نیز در کاهش استرس بسیار موثر می‌باشند.

۷- مهارت نه گفتن را بیاموزید.

نه گفتن را بیاموزید و خود را از قرار گرفتن در معرض موقعیت‌های ناخوشایند رها کنید. این مهارت آموختنی است و نیاز به تمرین دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *