تاریخ امروزشنبه , ۵ بهمن ۱۳۹۸
راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا

راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از دلایل عمده مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌های مختلف است.* به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از افراد این روز‌ها با افزایش اطلاع رسانی در زمینه حفظ بهداشت و سلامت، از خوردن بیش از اندازه شکر، نمک و مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ شده خودداری می‌کنند، اما آلودگی هوا نیز می‌تواند سبب ابتلای افراد به بسیاری از بیماری‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم شود. رعایت نکاتی در این خصوص می‌تواند برای مقابله با آلودگی هوا مفید باشد.

از جمله بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا می‌توان به سرما‌خوردگی، آنفلوآنزا، عفونت‌های تنفسی، سرطان، آسم و تنگی‌نفس، زایمان زودرس در بانوان، پیری زودرس پوست، بالا رفتن میزان ابتلای کودکان به اوتیسم، پوکی استخوان، بیش فعالی و کاهش سطح یادگیری، ابتلا به فشارخون، سکته مغزی، چاقی و دیابت نوع ۲ اشاره کرد.

**آلاینده‌های اصلی موجود در هوا عبارت‌اند از:

۱. ذرات معلق هوا: ترکیبی از ذرات جامد و قطرات مایع که عمدتا ناشی از احتراق سوخت و وسایل نقلیه هستند.

۲. نیتروژن‌دی‌اکسید حاصل از ترافیک جاده‌ای یا اجاق گازهای درون ساختمان‌ها

۳. سولفوردی‌اکسید حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی

۴. ازن موجود در سطح زمین که در اثر واکنش نور خورشید با آلاینده‌های حاصل از وسایل نقلیه تولید می‌شود.

چه کسانی تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند؟

اگرچه تمام افراد تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند، برخی از گروه‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

افراد مبتلا به آسم

افراد مبتلا به بیماری قلبی

افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی

کودکان

افراد بزرگ‌سال فعالی که در فضاهای بیرون از خانه به ورزش می‌پردازند

سالخوردگان

افراد مبتلا به دیابت

زنان باردار

تاکسیرانان زحمتکش که در هر شرایطی وظیفه خطیر حمل و نقل مسافران را در سطح شهر بر عهده دارند با توجه  فعالیت در فضای باز نیاز به مراقبت بیشتری برای مقابله با آلودگی هوا دارند. راهکارهای ساده و موثری برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم :

  1. استحمام روزانه

با توجه به افزایش غبار در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است. استحمام و عوض کردن لباس ها به صورت روزانه باعث کاهش عوارضی مانند ریزش مو، آسم و آلرژی می شود.

  1. رژیم غذایی سالم

آلودگی هوا عوارض بسیاری بر سلامت افرادی که در معرض آن قرار دارند می گذارد اما پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند این عوارض را در بلند مدت کاهش دهد. پرهیز از خوردن غذاهای پرچرب و نوشیدنی های شیرین و گازدار، استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف لبنیات و مواد غذایی حاوی ویتامین C و ویتامین E و بتاکاروتن‌ در شرایط مقابله با آلودگی هوا توصیه می گردد.

  1. نوشیدن مایعات کافی

استفاده از مایعات برای دفع سموم و کاهش عوارض آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت می باشد. نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی و همچنین چای سبز و دمنوش هایی مانند آویشن توصیه می گردد.

  1. استفاده از ماسک مناسب

استفاده از ماسک های مناسب برای آلودگی هوا ضروری می باشد. ماسک هایی که برای مصارف پزشکی طراحی شده اند به تنهایی برای مقابله با آلودگی هوا مناسب نیستند. توصیه می شود حتما از ماسک های فیلتردار استفاده گردد. ماسک‌های ویژه مانند ماسک‌های فیلتردار N99 و N95 گرچه گران‌ هستند اما در برابر آلودگی بیشتر، موثرند. با توجه به مدت زمان زیادی که تاکسیرانان در فضای باز می گذرانند. پیشنهاد می شود ماسک‌ها به صورت روزانه تعویض شوند.

 

منابع خبر:

*خبرگزاری فارس

** سایت زومیت

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *